Daudzi treneri, lai pierādītu savu spēju būt labam trenerim un  labam uztura speciālistam “uzsēdina” savus klientus uz stingras 500-1000 kcal diētas + papildus uzliek lielu fizisko slodzi. Bieži vien kļūdaini par labu treneri tiek uzskatīts treneris, kuru klientiem ir “ātrāks” rezultāts. Protams, iesākumā rezultāts būs šokējošs (ko arī  vairums  klienti vēlas – pēc iespējas ātrāk iegūt vēlamo rezultātu). Bet zinātnieki iesaka nesteigties, jo “steigā” tauki deg ļoti slikti.

Šāda pārsteidzīga rīcība dzenoties pēc ātra un iedarbīga rezultāta var būt neefektīva. Par to savā rakstā “Kāpēc liels kaloriju deficīts un pārmērīga fiziskā slodze var traucēt tauku procenta samazināšanai” stāsta fiziologs, dietologs un daudzu grāmatu autors Lails Makdonalds.

(Sīkāk par to var izlasīt  neirologa Deivida Perlmuttera grāmatas “Ēdiens un smadzenes” ievadrakstā  “Ko ogļhidrāti nodara veselībai, domāšanai un atmiņai”, kurš atrodams šeit ( gan kr.val)  http://zozhnik.ru/o-vazhnosti-zdorovogo-sna-stresse-i-gor/.

Lails kā piemēru min vienu no savām  klientēm, kura dzenoties pēc ātrāka rezultāta, dienas kaloriju normu samazināja līdz 600 kcal dienā (tas pēc pēc pašas klientes vārdiem, bet mēs jau zinām, kā cilvēki mēdz mānīt paši sevi un citus…), kā arī iekļāva 2h kardiotreniņus 7x nedēļā. Tomēr tas viņai nesniedza gaidīto rezultātu.

Pēc tam sieviete devās atvaļinājuma braucienā, kur sanāca daudz mazāk laika fiziskām aktivitātēm un mazāk stingri sekoja līdzi savai ēdienkartei. Bet rezultātā nokritās svarā par 2 kg. Lails stāsta arī par savu paša pieredzi un lielajām pūlēm pārāk ātrā  tauku “dedzināšanā”, kas beigu beigās nesniedza nekādus darba augļus. Autors stāsta: “Vēlāk, kad man bija jau 30-it, es atkal iepinos tajā pašā “storrijā”, kad biju pieslēdzies programmai “Body Opus” https://www.livestrong.com/article/462580-the-body-opus-diet/  (laikam jau  tikai šī pieredze mani iemācīja, ko NEDRĪKST darīt tievēšanas procesā.
Neapmierināts par to, ka svara kritums ir iesprūdis (biju jau pārāk ilgi atradies uz tik strikti  kcal ierobežojošas diētas), es paralēli sāku trenēties vēl vairāk un vēl vairāk nogriezu sev kalorijas. Tas viss, gāja komplektā ar briesmīgām, patieši šausminošām “ogļhidrātu uzlādes” (latviski – norīšanās…) dienām, un noveda pie tā, svara kritums apstājās kā “iemiets”. Paralēli viņš stāsta par pētījumu, kurā sievietēm atrodoties uz ekstremāli zemas kalorāžas diētas, treniņu procesam tikai papildus pievienotas 6h aerobie treniņi. Rezultātā, vielmaiņas ātrums vēl vairāk palēlinājās.

Kāpēc šī shēma “badošanās + slodze”nestrādā?

Pie visa vainīgs ir hormons – kortizols, kurš organismā izstrādājas stresa situācijās.

Šī hormona uzdevums – regulēt vielmaiņas procesus, uzturot imūno un smadzeņu darbību un beigu beigās aizsargāt organismu no stresa negatīvās ietekmes.

Kaut arī šis hormons skaitās “katabolisks”, respektīvi, muskuļaudus graujošs, atsevišķos mirkļos šī hormona izstrāde ir organismam labvēlīga.

Tā pastiprināta izdalīšanās spēka treniņos palīdz  mobilizēt taukaudus. Spēka treniņu laikā epizodiska kortizola izstrāde veicina muskuļu hipertrofiju un veicina adaptēties slodzes laikā. Kā arī neļauj kristies cukura līmenim līdz kritiskajam.

Tomēr! Atrodoties ilgstoši  fiziska un psiholoģiska stresa apstākļos šī hormona izstrāde, diemžēl var veicināt  arī gluži pretēju efektu – visceriālo tauku nogulsnēšanos, ūdens aizturi, un cita hormona – leptīna rezistenci, kurš ir viens no vielmaiņas procesu regulatoriem organismā.

Ēdiens un smadzenes

Par to visu sīkāk var izlasīt neirologa Deivida Perlmuttera grāmatas “Ēdiens un smadzenes” ievadā,  “Ko ogļhidrāti nodara veselībai, domāšanai un atmiņai”, kas atrodams šeit (  kr.valodā)  http://zozhnik.ru/o-vazhnosti-zdorovogo-sna-stresse-i-gor/.

Atrašanās ilgstoša paaugstināta kortizola  ietekmē var veicināt amenoreju (https://medicine.lv/raksti/amenoreja_pme , pat bez izteikti liela tauku deficīta), miega traucējumus, pirmo cukura diabēta pazīmju rašanos.  Tik ekstremāla tiekšanās pēc svara samazināšanās var novest organismu patstāvigā stresā, un pie visiem augšminētajiem efektiem.

Ko darīt?

Ar to cīnīties var periodiski atgriežoties organismam daudz labvēlīgākā komforta stāvoklī: paaugstinot kalorijas līdz svara uzturēšanas režīmam, samazinot fizisko slodzi un ļaujot organismam atpūsties/atjaunoties. Tas palīdzēs normalizēt kortizola līmeni, kā arī palīdzēs atbrīvoties no liekā šķidruma organismā.

Ja reiz tik drastiska tievēšanas metode pierāda savu neefektivitāti, ir vērts pamēģināt mazliet samērīgākas metodes. Tas būtu īpaši piemērots, tiem, kas daudz nervozē un vēlas tikt pie ātrāka rezultāta, turklāt ilgstošā perspektīvā tas ir daudz efektīvāk. Jo lēnāk, jo stabilāk.

Tātad: jūs tievējiet, ja tērējiet vairāk nekā uzņemiet. Bet, ja kcal deficīts būs pārāk liels un ilgstoši atradīsieties šādā deficītā, organisms sāks pretoties un uzkrāt gramu  pie grama pie katras mazākās iespējas. Respektīvi: atslābstiet nedaudz un viss notiksies!

Avots: shantramora.livejournal.com, bodyrecomposition.com